سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی که اندیشه اش را به کار اندازد، به پاسخ خود می رسد . [امام علی علیه السلام]

DNA FOR HUMAN

 
 
Xeroderma Pigmentosum(یکشنبه 86 دی 16 ساعت 3:35 عصر )

پاتوفیزیولوژی

 

DNA فیبروبلاستهای بیماران مبتلان به انواع XP با

 DNAسلولهای سالم ترکیب شده وفرایند ترمیم DNA

پس ازقرار گرفتن آنها درمعرض UV آزمایش شده است.تصحیح نقص ترمیم DNA درسلولهای ترکیبی نشان میدهد که هر رگه ی سلولی داردای نشانه غیرطبیعی واحدی در ترمیم DNA است این یافته عامل

شناسایی 7گروه مکمل ویژه استxpA -XPG))

پس از برخورد اشعه ی UV به سلول اتصال عرضی    ( دیمری شدن )بین بازهای پیریمیدین ایجاد میشود .درسلولهای سالم این بخش از DNA باروش ترمیم حذف نوکلئوتید  ( (NER ابتدا شناسایی سپس برش داده شده وgap ایجاد شده پر میشود آنگاه توسط DNA لیگاز شکاف(nick )پر می شود.  این فرآیند تحت عنوان سنتز DNA نامعین (unscheduled  DNA synthesis) مشهور است ، درxp ناقص است.

روش ترمیم حذف نوکلئوتید(NER)

 

1 . ((GG -NER - NER Global genom

 

2.   TC-NER)  ) Tranion Coupled

                                                       نمایش تصویر در وضیعت عادی    

 

 

فرآیندNER نیازمند فعالیت بیش از 30 پروتئین است که به صورت مرحله به مرحله عمل می کند . که این مراحل شامل شناسایی محل آسیب دیده ،باز شدن موضعی DNA تا چند نوکلئوتید در اطراف محل آسیب دیده وبرش این بخش از DNAوسنتز ترمیم gap واتصال نهایی برای بستن شکاف است .GG-NER در نواحی از DNA که نسخه برداری صورت نمی گیرد انجام می شود و TC- NER آسیب روی رشته ی DNA درحال نسخه برداری فعال را ترمیم می کند . این دو روش تنه درمکانیسم شناسایی آسیب باهم متفاوتند در GG-NER کمپلکس پروتئینی XPC/HHR23B مسئول شناسایی آغازین DNA آسیب دیده است .در حالیکه DNA آسیب دیده در مکانیسم  TC- NER نیاز به XPC ندارد اما این مکانیسم تنها درحضور ماشین همانند سازی در محل آسیب دیده انحام میگیرد . سپس RNA پلیمرازمی بایست از DNA جدا شود تا پروتئین های NER بتوانند به محل آسیب دیده اضافه گردند . این جایگزینی باکمک فعالیت پروتئین های  CSB & CSA                 وهمچنین فاکتورهای ویژه  TC- NER انجام میگیرد ترتیب مراحل بعدی TC- NER و GG-NER الزاما" یکی است .سپس XPA وپروتئین نسخه بردارهتروتریمرA (   RPA    )در جایگاه آسیب دیده مستقر می شوند .سپس هلیکازهایXPD وxpb که زیر واحدهای یک فاکتور نسخه برداری چند زیر واحدی ( TFIIH    )هستند ،فورا"مارپیچ دورشته ای DNA رادر اطراف محل آسیب دیده باز می کنند .سپس اندو نوکلئازهای XPG وxpF/ERCC1یک رشته ی DNA را به ترتیب درنواحی3? و??5   آسیب دیده برش می دهند. DNA جدا شده الیگونوکلئوتیدی به طول 30 باز است . که این الیگو نوکلئوتیدبا سنتز DNA جدید (توسط DNA پلیمراز دلتا و اپسیلون ودیگر فاکتورهای رونویسی ) جایگزین می شود . سپس شکاف ایجاد شده توسط لیگاز بسته میشود . وبه این ورت فرآیند NER پایان می پذیرد . 

طرح توارثی XP

بیماری XP گروهی از بیماریهای اتوزومی مغلوب است و والدین فرد مبتلا ناقلان ناگزیر یکی از موتاسیون ژنی xp اند .که 25% از فرزندان آنها شانس ابتلا به این بیماری را به شکل همو یگوت دارند و50% هتروزیگوت اند وظاهری سالم دارند اما ناقل این بیماری اند . و25% فرزندان کاملا" سالم هستند . جنسیت در این بیماری  هیچ گونه دخالتی ندارد .

 

 







بازدیدهای امروز: 1  بازدید

بازدیدهای دیروز:2  بازدید

مجموع بازدیدها: 58115  بازدید


» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «