سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، ره نماید و ارشاد کند و نجات بخشد و نادانی، گمراه کند و بیراهه برد و تباه گرداند . [امام علی علیه السلام]

DNA FOR HUMAN

 
 
ubiquitin واکسین(سه شنبه 87 اردیبهشت 3 ساعت 9:46 صبح )

ubiquitin    واکسین

 

ubiquitin   پروتئینی کوچک با حفاظت بالاست که در تمام سلولها ی یوکاریت به طور فراگیر بیان می شود . و ubiquitination اشاره به نوعی تعییر پس ترجمه ای  پروتئین دارد که درآن پروتئین با پیوند کوالانسی به یک مونومر ubiquitin  باند می شود . مهم ترین وظیفه ی ubiquitin   علامت گذاری پروتئین برای اثر پروتئوزوم روی آن وتخریب توسط آن است . در کنار این عملکرد ، ubiquitination کنترل ثبات ، عملکرد و جایگزینی داخل سلولی بسیاری از پروتئین ها را بر عهده دارد .

ubiquitin   اولین بار در سال 1975 به عنوان پروتئینی kda 5/8  با عملکرد نا شناخته است که در تمام سلول های زنده بیان می شود. عملکرد اصلی ubiquitin   وترکیبات مسیر آبشاری ubiquitination در اواخر دهه ی 1980 شناخته شده است .

سیستم ubiquitination ابتدائا" به عنوان یک سیستم پروتئولیتیک وابسته به ATP است ؛که در عصاره ی سلولی موجود است . یک پلی پپتید مقاوم به گرما ( فاکتور 1 پروتئولیز وابسته به ATP (APF1 ) )یافت شده که چند مولکول از آن به یک مولکول سوبسترای منفرد با پیوند ایزوپپتیدی متصل می شود . این کونژوگه ی سوبسترا – پروتئین به عنوان ubiquitin    شناسایی شده است .عملکرد اصلی ubiquitin    نشان دار کردن پروتئین ها برای پروتئولیز است.

نمایش تصویر در وضیعت عادی

 

 

این کونژوگه های APF1 برای تخریب سریع همراه با کاهش APF1 آزاد شناسایی شده اند . پس از اینکه کونژوگه ی APF1 – پروتئین اختصاصی شد، APF1 به عنوان ubiquitin   شناسایی می شود . گروه کربوکسیل C ترمینال گلیسین ubiquitin   (GLY 76 ) به عنوان بخش کونژوگه شده به رزیدوی لیزین سوبسترا  شناخته شده است .

ubiquitin   پروتئین کوچکی است که در تمام سلول های یوکاریوتی وجود دارد . عملکرد اصلی معروف نشاندار کردن پروتئین ها به منظور تخریبی به نام پروتئولیز است .حد اقل چهار مولکول ubiquitin   برای عمل پروتئوزوم روی سوبسترا ی پروتئینی واتصال به آن برای تخریب لازم است . با این وجود مثال هایی از پروتئین های مورد هدف پروتئوزوم بدون ubiquitin   وجود دارد . ubiquitin   می تواند پروتئین های عرضی غشا (مثل رسپتور )  را از غشا خارج کند. مثلا" Monoubiquitination   برای علامت دار کردن پروتئین های غشایی برای اثر لیزوزوم  روی آن است .

ubiquitin   دارای 76 اسید آمینه ودارای جرم مولکولیkda  5/8   است . 96% توالی ubiquitin   انسان ومخمر مشابه اند . توالی یوبی کوئیتین انسان به صورت زیر است :

 

MQIFVKTLTGKTITLEVEPSDTIENVKAKIQDKEGIPPDQQRLIFAGKQLEDGRTLSDYNIQKESTLHLVLRLRGG

 ) ubiquitylation (ubiquitination.

فرآیند نشانه گذاری پروتئین با ubiquitin    (ubiquitination ) شامل یک سری مراحل به شرح زیر است .

1. فعال کردن ubiquitin    : فعال شدن ubiquitin    طی دو مرحله صورت می گیرد ، که توسط آنزیم فعال کننده ی ubiquitin    ، E1 طی فرایند نیازمند به اکسیژن به عنوان منبع انرژی ، صورت می گیرد . مرحله ی اول شاما تولی ماده ی واسطه ی یوبی کوئیتین آدنیلات است . مرحله ی دوم انتقال ubiquitin    به جایگاه فعال E1 با مصرف ATP وتولید AMP است . این مرحله در نتیجه ی پیوند تیو استری بین انتهای C ترمینال گروه کربوکسیل ubiquitin    وگروه سولفیدریل سیستئین E1 است .

2. انتقال ubiquitin    از E1  به  سیستئین جایگاه فعال آنزیم کونژوگه کننده ی   ubiquitin   به نام E2  است که از طریق واکنش ترانس استریفیکاسیون صورت می گیرد .

3. مرحله آخر به طور معمول نیازمند فعالیت یکی از 100 لیگاز های پروتئین - ubiquitin    به عنوان E3 (اغلب با اصطلاح لیگاز ubiquitin   نام برده می شود . )است . این آنزیم به عنوان محل تشخیص دهنده ی سوبسترای این سیستم است و قابلیت واکنش همزمان با سوبسترا (پروتئین مورد تخریب و E2       را دارد







بازدیدهای امروز: 8  بازدید

بازدیدهای دیروز:2  بازدید

مجموع بازدیدها: 58166  بازدید


» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «