سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم خواسته دنیا خرده گیاهى است خشک و با آلود که از آن چراگاه دورى‏تان باید نمود . دل از آن کندن خوشتر تا به آرام رخت در آن گشادن ، و روزى یک روزه برداشتن پاکیزه‏تر تا ثروت آن را روى هم نهادن . آن که از آن بسیار برداشت به درویشى محکوم است و آن که خود را بى نیاز انگاشت با آسایش مقرون . آن را که زیور دنیا خوش نماید کورى‏اش از پى در آید . و آن که خود را شیفته دنیا دارد ، دنیا درون وى را از اندوه بینبارد ، اندوه‏ها در دانه دل او رقصان اندوهیش سرگرم کند و اندوهى نگران تا آنگاه که گلویش بگیرد و در گوشه‏اى بمیرد . رگهایش بریده اجلش رسیده نیست کردنش بر خدا آسان و افکندنش در گور به عهده برادران . و همانا مرد با ایمان به جهان به دیده عبرت مى‏نگرد ، و از آن به اندازه ضرورت مى‏خورد . و در آن سخن دنیا را به گوش ناخشنودى و دشمنى مى‏شنود . اگر گویند مالدار شد دیرى نگذرد که گویند تهیدست گردید و اگر به بودنش شاد شوند ، غمگین گردند که عمرش به سر رسید . این است حال آدمیان و آنان را نیامده است روزى که نومید شوند در آن . [نهج البلاغه]

DNA FOR HUMAN

 
 
گزرودرما پیگمنتوزوم( xp )(چهارشنبه 86 فروردین 1 ساعت 12:0 صبح )

بنام آنکه نامش درمان آلام بشریت است

نمایش تصویر در وضیعت عادی

 

 

Xeroderma Pigmentosum

 

 

گزرودرما پیگمنتوزوم(  xp )

 

اختصاصات بیماری :بیماری xp  با اختصاصاتی چون حساسیت به نور خورشید ، درگیر شدن چشم وخطر هزار بربر نئوپلاسمهای پوستی وچشم  مشخص شده است .

اغلب افراد مبتلا به xp مستعد گزروزیس (پوست خشک) و پوی کیلودرما (مجموعه ی هیپر- هیپو پیگمانته ، آتروفی واتساع مویرگها ) هستند .سن میانگین ظهور اولیه ی علائم بیماری سرطان غیر ملانومای پوست زیر ده سال است .

           

پوست : تقریبا" 50% افراد آسیب دیده حساسیت شدیدی به نور خورشید نشان میدهند . که این حساسیت به صورت انتشار آفتاب سوختگی همراه با تاول یا اریتمی در حضور نشر کم نور خورشید است . لکهای ویژه در مناطق در معرض نور خورشید ایجاد می شود؛نوعا" مربوط به بیماری xp است و درکودکان زیر دوسال دیده می شود و به ندرت این نوع لکها درکودکان نرمال دیده می شود .

 

    

نمایش تصویر در وضیعت عادی

 

 

چشم : ویژگی های غیر طبیعی کننده ی چشم محدود به بخش در معرض اشعه ی uv چشم میشود.قرار گرفتن به صورت ممتد در معرض uv ممکن است باعث انتشار keratitis شود که عامل تیرگی قرنیه وتخلخل آن است .رنگدانه پلکها افزایش می یابد (هیپرپیگمانته )ومژگان تحلیل میروند .

                                                                                         

 

عصب: حدود 30% افراد آسیب دیده علائم عصب شناختی خاصی را بروز میدهند .این علائم شامل میکروسفالی ، نقصان یا فقدان انعکاس های کشیدگی  عضلانی تاندون زیرین ، فقدان پیشرونده ی نورون حسی شنوایی و آسیب های مشابه .

 نمایش تصویر در وضیعت عادینمایش تصویر در وضیعت عادی

 

 

 

 

 

 

تصویر MRI  از خانم 47ساله ای که در سن 44 سالگی دچار اختلال پیشرونده ی حرکت عضلات ودیوانکی شده ومبتلا به گزرودرما پیگمنتوزوم از گروه D بوده است .در تصویر سمت راست آتروفی مشاهده نمیشود اما در تصویر سمت چپ آتروفی به ساقه مغز ومخچه انتشار یافته است .

 

 

          

 

 

 

 

 

 

 

 

 







بازدیدهای امروز: 7  بازدید

بازدیدهای دیروز:2  بازدید

مجموع بازدیدها: 58165  بازدید


» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «